MESTI YAKIN PADA KEBOLEHAN DIRI SENDIRI!
KERANA DENGAN KEYAKINAN, USAHA ANDA AKAN BERGANDA!!!

Thursday, May 19, 2011

MOTIVASI

Kenapa kita perlukan motivasi? kerana kita perlukan kekuatan untuk mencapai segala cita-cita ... kita mahu semua yang kita hajatkan tercapai.. kita mahu apa yang kita minta dari individu mahupun dari Yang Maha Pencipta, kita perolehi..

Apa itu Motivasi? Perkataan tu memang mudah nak sebut, nak ucap.. tapi dari mana, bagaimana nak dapat motivasi?... 'Cikgu cakap senanglah...' selalu pelajar akan cakap begitu... memanglah.. Diri sendiri yang kena realisasikan.. antara tip untuk jadikan Impian satu kenyataan...

1. Niat - Niat lah berbuat sesuatu itu untuk mendapat keredhaan Allah semata-mata... kerana redha Allah lah yang paling utama... bukan kerana wang ringgit, kerana pangkat, kerana nama... Niat kita mahukan sesuatu untuk beribadah kepada Allah... Niat yang baik akan diberi pahala..Insya Allah..

2. Bayangkan- Bayangkan dengan mata terpejam, apa yang anda mahukan itu sudahpun anda miliki... rasakan kenikmatannya... Syukuri segala pemberian Illahi... Bayangkan ... bayangkan.. kalau anda inginkan sebuah kereta yang paling canggih katakan... cuba bayangkan anda berada di dalam kereta tersebut, pergi bersiar-siar.. aduhai.. seronokkan?....

3. Matlamat - Tetapkan matlamat.. Matlamat jangka pendek atau jangkan panjang.. anda sudah tahu matlamat kerana anda sudah pu membayangkannya... Tulis lah matlamat anda dengan jelas.. Kalau ada gambar, buatlah satu tempat khas untuk meletakkan gambar-gambar itu.. sebagai contoh, gambar kereta idaman, rumah idaman, jam idaman, jejaka idaman, sebagainya lah... letakkan di tempat yang anda mudah lihat.... bukankah ini akan meningkatkan motivasi..?

4. Positif - Sentiasa POSITIF!... Kalau ada kata-kata negatif, itu bukan motivasi namanya.. itu pembunuh semangat! kena sentiasa POSITIF! Aura dan mesej ini akan diserap oleh alam semulajadi.. ingat, ada gelombang dari minda kita yang menghantar mesej... alam akan menyerap.. Bersikap POSITIF amat penting kerana orang sekeliling kan dapat rasa semangat kita... Kalau kita sentiasa POSITIF, orang dan benda-benda sekitar kita pun akan turut positif! Tak percaya? tak percaya tidak bermakna anda perlu buang semuanya dari kotak minda anda... teruskan positif!

5. Restu - Untuk berjaya, kita mesti mendapat restu dari ibu bapa, suami/isteri, keluarga, guru-guru, rakan-rakan, tidak lupa jiran sekeliling kita... Jika kita buat perkara yang tidak direstui, maka segala usaha kita kan menjadi lebih sukar kerana semua pihak tidak memberi sokongan.. jika anda hendak mendapat restu, berterus teranglah akan impian dan usaha anda itu.. mana tahu, ada pihak yang akan memudahkannya!

5. Rancang - Rancangan yang baik perlu untuk mengarahkan kita dengan strategi yang betul.. Bila, bagaimana, di mana, siapa.. antara soalan yang perlu kita fikirkan.. jika anda buntu, teruskan bersikap POSITIF.. Insya Allah, Allah akan tunjukkan jalan... Ingat, Terus POSITIF!..

6. Laksanakan- Laksanakan mana-mana ilham yang anda fikir boleh membantu anda.. laksanakan! Kalau anda seorang pelajar, buat latihan, jumpa guru, buat nota, buat peta minda, buat lakonan, buatlah segala yang dapat membantu.. ingat, anda buat, anda dapat..kata Datuk Bahiyah..

7. Tekad- Bertekad, berazam... kalau nak, tentu akan usaha walau apa pun rintangannya kan?....... Bertekadlah! Positif!

8. Syukur - Perkara yang terakhir tetapi yang paling UTAMA... Bersyukur..dengan apa yang ada... Ada sebuah kisah, individu ini menggunakan sebiji batu dan dipanggil ' gratitude stone'.. apabila dia menyentuh batu itu yang diletakkan di dalam koceknya, dia akan bersyukur... natijahnya, hidupnya berubah menjadi lebih bahagia, lebih bermakna.. Ingatlah.. Bersyukur....

Ok....... Selamat mencuba... Terus bermotivasi...Terus Positif...
Semoga anda menjadi lebih Beria dan Berjaya!

No comments:

Post a Comment