MESTI YAKIN PADA KEBOLEHAN DIRI SENDIRI!
KERANA DENGAN KEYAKINAN, USAHA ANDA AKAN BERGANDA!!!

Thursday, May 5, 2011

Ada ke patut....................?

Assalamualaikum.... anda hebat? atau luar biasa hebat? mantap dari segala segi? alhamdulillah.... Syukur ke hadrat Illahi kerana dengan kurniaanNya, kita dapat bertemu lagi di ruangan maya ini... Cikgu harap semuanya dalam keadaan bersih, rohani dan jasmani... hehehe..
Hari ni sempena kehadiran Hari Guru tidak lama lagi... 16 Mei 2011, cikgu nak buat ulasan sikit...
Ada kah saya patut...mengambil cuti pada hari tersebut? bukan apa, setelah insiden dengan barisan pengawas atau lebih tepat lagi dengan exco-exco pengawas, cikgu rasa dan cikgu fikir, cikgu tak mahu sambut Hari Guru tahun ini... Saya ada dapat cerita-ceriti, kali ini exco2 pengawas yang merancang untuk buat undian guru, (biasala tiap2 tahun ada undian ala-ala bintang pupular gitu).. waktu mereka berbincang tentang kategori, siap tolak kategori yang mana kategori itu dijangka macam saya (Pn Norzila Othman) boleh menang... memang lah tidak dinafikan, sepanjang 2 kali Hari Guru di SMK Pasir Gudang, saya ada dapat anugerah.... Di sekolah lama dulu pun , ada jugalah... tapi bukannya sebab saya promosi atau rasuah sesiapa....alahai... kenapa macam ada unsur tak puas hati dengan saya ni? senang, jangan letak nama saya sebagai calon lah... potong je terus dari senarai nama guru... kan senang. Macamlah setiap kali ada anugerah saya akan bolot semuanya! Popular sangat kah saya ni? Tak kan?.. Entahla.. kalau saya yang tak profesional, saya tak mampulah nak komen apa-apa.. Kalau saya teremosi, entahla sebab apa... Acap kali, kehadiran guru Bimbingan dan Kaunseling memang dipandang sepi bila tiba sambutan Hari Guru.. Kami ni jarang-jarang masuk kelas mengajar, cuma bercakap di perhimpunan sekolah, sekali-sekala...memanglah 'glamer' tapi impak untuk dikenang oleh pelajar tak pernah menjadi misi dan visi Unit Bimbingan dan Kaunseling. Kemenjadian pelajar lebih penting bagi kami. Kami menjalankan tugas seadanya, menyebarkan maklumat kerjaya dan juga memberi input motivasi. Bukan suka-suka nak 'beriya' di tapak perhimpunan. Kami bukanlah artis yang dahagakan sokongan atau undian peminat, meraih populariti. Sebab tak jual CD atau berlakon mana-mana filem pun! Walaupun standard dikenali oleh semua warga sekolah itu penting bagi seseorang GBK, tapi bukan untuk popular, tetapi untuk memberi makluman bahawa kami wujud di sekolah dan boleh membantu.. Kami diminta untuk membuat promosi, itu ada dalam skop tugas kami. Semua pelajar adalah pelajar kami, tidak kira bangsa, agama, keturunan, tahap SES keluarga, dan sebagainya. Kami seboleh-bolehnya dan wajib menerima anda tanpa syarat. Tapi jika anda menilai saya dan meletakkkan syarat-syarat tertentu kepada saya, terpulanglah. Cuma apa yang ingin saya pertegaskan di sini ialah, janganlah buat seorang guru seperti seorang peminta sedekah.. Walau pun seorang peminta sedekah itu pun tak wajar dihina, Inikan pula hati seorang guru. Tak mengapalah, sebagaimana yang saya dah rancang-rancang, tahun ini, sambutan hari guru tahun ni, tida lagi idea-idea glamer atau kreatif, malah saya akan cuba tidak menonjolkan diri saya. Saya akan hadir untuk majlis rasmi sahaja, InsyaAllah. Merajuk? Biarlah, bukan ada orang nak pujuk pun.. tak selayaknya dipujuk pun.. tapi kalau orang dah tak suka, lebih baiklah kita sedar diri, muhasabah dan cari sahaja alternatif lain untuk menggembirakan diri sendiri.
Jaga diri, hiasi peribadi, realisai visi..

2 comments:

  1. sabarlah kak.. kita ni kalao nk asyik menangkn perasaan org, x ke mana. berdoalah semoga dibuka kan ati org tu. :)

    ReplyDelete
  2. hehehe....thanks Anna..miss you loh!...

    ReplyDelete